De juiste tandpasta kiezen

Goede mondhygiëne is nodig voor gezonde tanden en gezond tandvlees en helpt bovendien om een vieze adem te voorkomen. De keuze voor tandpasta is voor iedereen verschillende en hangt af van uw behoeften en wensen. Het is verstandig om de etiketten te lezen en de aanwezige ingrediënten te begrijpen. Bij twijfel is het verstandig om advies te vragen aan uw tandarts. Tenslotte gebeurt het tanden poetsen minimaal twee keer per dag.

Welke tandpasta past het best bij u?

Het is niet altijd eenvoudig om het juiste tandpastamerk te kiezen. Als u niet zeker bent omtrent welke tandpasta bij u past, is advies van uw tandarts nuttig. Uw tandarts houdt rekening met de mondgezondheid en individuele behoeften bij het aanbevelen van producten. Een goede tandpasta is overigens slechts één onderdeel van goede mondhygiëne. Andere mondhygiëneproducten omvatten tandenborstels, tongkrabbers en mondspoelingen.

Het is raadzaam om het etiket van de tandpasta goed na te lezen, want niet elke soort tandpasta is voor iedereen geschikt. Sommige tandpasta’s zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor jongere kinderen. Fabrikanten zijn verplicht om alle aroma's en zoetstoffen op het etiket te vermelden. Het grondig doornemen van het etiket is eveneens belangrijk om specifieke stoffen of chemicaliën te vermijden waar u gevoelig voor bent.

De bekendste ingrediënten

• fluoride
  • calciumcarbonaat en silicaten
  • glycerol of sorbitol
  • SLS of te wel natriumlaurylsulfaat
  • sacharine en/of suikers
  • smaakstoffen en kleurstoffen

Fluoride is een natuurlijk mineraal dat helpt om tanden te beschermen tegen tandbederf, gaatjes en schadelijk voedsel en dranken. Fluoride vermindert de hoeveelheid tandheelkundige infecties en tandbederf aanzienlijk. De meeste tandpasta's bevatten ten minste een kleine hoeveelheid fluoride, maar sommige bevatten grotere hoeveelheden voor mensen die verzwakt of minder tandglazuur bezitten. Fluoride is bijgevolg een essentieel ingrediënt in tandpasta.

Calciumcarbonaat en silicaten zijn schuur- en polijstmiddelen en worden gebruikt om plak en andere resten van de tanden en kiezen te verwijderen. Deze middelen werken op zo’n manier dat ze plak kunnen verwijderen, maar niet het oppervlak van het gebit beschadigen.

Het is belangrijk dat tandpasta een bepaalde consistentie heeft en stoffen als glycerol of sorbitol zorgen voor een gel-achtige structuur.

SLS of wel natriumlaurylsulfaat is een detergent die zorgt voor een schuimende werking. Heeft u snel last van aften dan is een tandpasta zonder SLS een betere keuze.

Sacharine maar ook suikers worden gebruikt voor een zoetere smaak. Kindertandpasta's bevatten soms veel suikers om deze smakelijker te maken. Suiker draagt echter bij aan tandbederf dus het is verstandig een zo laag mogelijk suikergehalte te kiezen.

Smaakstoffen zoals pepermunt of menthol worden vaak gebruikt om het tandenpoetsen aangenamer te maken en kunnen helpen bij een frisse adem. Smaak is heel persoonlijk: een tandpasta die de één prima smaakt kan voor een ander niet lekker zijn.

Soorten tandpasta's

Kindertandpasta's bevatten over het algemeen minder fluoride of schurende middelen. Kindertanden hoeven niet zo intensiteit gereinigd te worden als volwassen tanden. Bovendien lopen kindertanden sneller schade op door het gebruik van te harde producten. Kinderen zijn ook meestal kieskeuriger dan volwassenen als het gaat om zaken als smaak, textuur en consistentie. Op de markt zijn daarom ook kindvriendelijke tandpasta’s beschikbaar. Let wel op het suikergehalte in deze tandpasta’s.

Tandpasta voor gevoelige tanden kan helpen voor mensen met zeer gevoelige tanden. Reageren uw tanden snel op koude of warme gerechten dan is een tandpasta voor gevoelige tanden zeker aan te raden. De meeste vrij verkrijgbare opties zijn effectief. Sommige mensen ervaren echter geen verlichting van de symptomen. Uw tandarts kan dan een sterker product voor schrijven.

Tandpasta's ter bestrijding van tandsteen kan bijdragen aan het voorkomen voorkomen tandsteenafzettingen. Tandplak (een laag bacteriën) vormt zich op de tanden vóór en na het poetsen van de tanden. Wanneer de tandplak verhardt, wijzigt dit in tandsteen. Tandsteen is moeilijk te verwijderen en draagt mogelijk bij aan tandvleesaandoeningen. Dit soort tandpasta bevat chemicaliën, zoals pyrofosfaten en zinkcitraat, die verdere opbouw van tandsteen voorkomen.

Antimicrobiële tandpasta’s bevatten stannofluoride, een antibacterieel middel dat ook voordelen biedt tegen gaatjes en gevoelige tanden. Antimicrobiële middelen zijn geneesmiddelen die worden gebruikt bij de behandeling van infecties die veroorzaakt zijn door micro-organismen als bacteriën, virussen en schimmels.

Natuurlijke tandpastaproducten bevatten meestal geen fluoride en zijn gemaakt van kruidenextracten en andere natuurlijke ingrediënten, zoals essentiële olie van gember, zeezwierextract en meer. De meeste natuurlijke tandpasta's zijn niet bewezen effectief en het is belangrijk de ingrediëntenlijst goed te lezen.

Whitening tandpasta's voor een wittere glimlach bevatten meer schurende ingrediënten die de tanden polijsten of vlekken van het tandoppervlak verwijderen. Indien u gevoelige tanden heeft, is het misschien beter geen tandpasta te kiezen met extra schurende middelen die de gevoeligheid kunnen verergeren.

toothpaste

Meer lezen?